In een pas de deux tussen Ineke Hans en Erik Mattijssen vullen ze elkaar aan, versterken, bevragen of becommentariëren ze elkaar. Kleur, vorm en betekenis verbinden in de tentoonstelling 2D én 3D interieurobjecten. Hoewel hun oeuvres uiteenlopen en ze elkaar pas recentelijk hebben ontmoet, zijn er veel raakvlakken te ontdekken: Hans en Mattijssen zijn beiden verhalenvertellers en fervente verzamelaars. Naast bestaand en nieuw werk van eigen hand, hebben Hans en Mattijssen ook verzamelde objecten aan de tentoonstelling toegevoegd, die ze liefkozend ‘koekoekseieren’ noemen. Het zijn alledaagse, vreemde en opvallende voorwerpen die hen fascineren en die bijzondere combinaties opleveren, die steeds weer blijken te kloppen. In het werk ‘Izrael, l’épicerie du monde’ komen de drie elementen samen: een bonte kruidenierszaak door Mattijssen, aangevuld met een compositie van schalen en kruiken van Hans en verzamelde elementen als een glazen paddenstoel en zwanen van kant. Een werk om je ogen uren over te laten dwalen.
Ineke Hans: boerenverstand en duurzaamheid
De ontwerpen van Ineke Hans (1966) zijn toegankelijk en bijzonder tegelijkertijd. Boerenverstand en duurzaamheid voeren de boventoon in haar innovatieve design. Ze denkt constant na over wat ze als ontwerper nog moet toevoegen aan spullen die al bestaan en wat de behoeften zijn van de hedendaagse gebruiker. Zo ontwierp ze meubels voor kantoren die steeds meer tot ontmoetingsplek zijn geworden door nieuwe manieren van werken en soepkommen waarbij de lepel in de steel valt zodat je gemakkelijk op de bank kunt eten. In haar ‘Frugal films’ (2020), ook te zien in de tentoonstelling, komt Hans’ designfilosofie goed tot uiting: animaties van projecten waarin materiaal zo efficiënt mogelijk is gebruikt. Bijvoorbeeld twee klaptafels gefreesd uit één en dezelfde standaard multiplex plaat.
Erik Mattijssen: kleurrijke melancholie
De stillevens en interieurs in gouacheverf en pastelkrijt van Erik Mattijssen (1957) barsten van de gonzende kleuren. Als in een collage stapelt en ordent hij pannen, textiel, manden, meubilair en levensmiddelen in zijn werk, zodanig dat ze elkaar in beeld versterken en laten stralen. Zijn melancholische werken roepen herkenning en persoonlijke herinneringen op. Mattijssen werkt graag op verschillende plekken over de wereld, zo woonde hij enige tijd in Ierland, Spanje, Suriname en India. Dit zie je in zijn werk terug door steeds verschillend licht dat op zijn interieurs schijnt. Onlangs is Mattijssen genomineerd voor de NN Art Award 2021.
Pers
Zie ook
Kleur je eigen Erik Mattijssen!
Samenwerking
De tentoonstelling komt tot stand in nauwe samenwerking met Museum Het Valkhof in Nijmegen en is gebaseerd op de tentoonstelling ‘Geel als citroen, rood als tomaat’. Door de coronamaatregelen was de tentoonstelling daar slechts zeer beperkt te zien voor het publiek en krijgt deze een tweede leven in Kunsthal Rotterdam.