De tentoonstelling bevat voorbeelden uit verschillende perioden van De Kooning: de vroege zwart-wit schilderijen, de vrouwen en vooral de beroemde monumentale doeken uit de jaren zestig en zeventig. Als tweeëntwintigjarige verstekeling vertrekt De Kooning in 1926 naar New York. Na een leven vol tegenslag en bittere armoede legt hij hier de basis voor de moderne kunst. Na Parijs wordt New York het centrum van de wereld en in 1945 is Amerika klaar voor een home-made-artist: De Kooning wordt voortaan beschouwd als American Master. Ondanks zijn internationale faam heeft De Kooning zijn Rotterdamse herkomst nooit verloochend.
Groots overzicht met werk van de King of Canvas
Aanleiding voor dit retrospectief is de honderdste verjaardag van Willem de Kooning in 2004. Tot de topstukken uit de tentoonstelling behoren Woman (Blue Eyes), 1953, uit de collectie Heyman, New York, en Door to the River, 1960, van het Whitney Museum of American Art, New York. De Kooning is een typische 'painters-painter'. Dit geldt voor de kunstenaars uit de begin jaren van de Amerikaanse modernisme, maar De Kooning is ook van grote waarde voor de hedendaagse schilderkunst. De Kunsthal toont zijn invloed aan de hand van werken van onder andere Brice Marden, Gerhard Richter, Andy Warhol, Sue Williams en Robert Zandvliet.
Publicatie
Willem de Kooning, Schilderijen en tekeningen, Waanders Uitgeverij 2005 (ISBN 90-4009074-2)