Met oog voor detail en zwierige hand van tekenen, registreert Roodbeen de houdingen en gezichtsuitdrukkingen van rechters, strafpleiters, getuigen en publiek, met in het middelpunt de verdachten. Soms “zomaar een keurige verdachte”, aldus Roodbeen, vaak ook beroemde en beruchte namen zoals zigeunerkoning Koko Petalo, meesteroplichter ‘heer Olivier’ en beroepscrimineel Willem Holleeder. Veel van de rechtszaken maken inmiddels deel uit van ons collectieve geheugen: de Lockerbie-aanslag, de corruptieaffaire bij ABP, de Bende van Venlo, de paskamermoord, de Heinekenontvoering. Ruim 150 tekeningen zijn, voorzien van vaak veelzeggende titels als ‘de rioolputmoord’ en ‘wurging op verzoek’ deze winter te zien in de Kunsthal.
We worden gedoogd, dus we houden ons gedeisd
Halve eeuw rechtsgeschiedenis
Roodbeen ziet vele rechtbanken van binnen en maakt een halve eeuw rechtsgeschiedenis mee. In zijn tekeningen zie je de geleidelijke ontwikkeling van statige rechtszalen die in de 19e eeuw stil lijken te staan, met inktstelletje en ganzenveer op de tafel voor de rechter, naar de strakke rechtbanken en het moderne getuigenverhoor van nu – soms zelfs met rechtstreekse videoverbinding. Roodbeen weet in zijn gedetailleerde portretten de juiste balans te vinden tussen een neutrale, realistische weergave van de situatie en kenmerken die de stemming en het karakter van de verdachte weergeven. De tekenaar is immers letterlijk beeldbepalend en Roodbeen erkent hierin zijn verantwoordelijkheid. De inmiddels 86 jarige Chris Roodbeen, ooit begonnen als grafisch ontwerper, is nog steeds actief als rechtbanktekenaar.