Het is voor het eerst dat er zo'n uitgebreide verzameling werk van Steinlen in Nederland te zien is. Het omvangrijke retrospectief van meer dan tweehonderd werken bestaat uit schilderijen, affiches (waaronder de wereldberoemde ‘Chat Noir'), tekeningen en illustraties. Het meest bijzonder zijn Steinlens schilderijen die lange tijd onderbelicht bleven en waarvan een aantal nooit eerder getoond is. Zij maken een belangrijk deel van de tentoonstelling uit.
'Steinlen, zoveel meer dan kattenschilder'
Het Parijse straatleven
De van oorsprong Zwitserse Steinlen verhuist in 1881 naar de kunstenaarswijk Montmartre, waar hij één van de beeldbepalende kunstenaars wordt. Montmartre ontpopt zich op dat moment tot het domein van cabarets, nachtelijk vermaak en bon-vivants. Steinlen raakt er bevriend met een groep kunstenaars, onder wie Henri de Toulouse-Lautrec en Adolphe Willette. Steinlen schildert en tekent portretten van de wasmeiden en vagebonds, liefdespaartjes en loopjongens uit de Parijse straten. Ze zijn als voorbijgangers in een film: onderweg, in gesprek, aan het werk. Steinlen observeert hen in het Parijse straatleven en legt hen vast in zijn werk.
Kattenliefde
Het meest beroemd wordt Steinlen door zijn liefde voor katten. Iedereen kent zijn archaïsche zwarte kater die gezeten op een rode ondergrond het cabaret van Le Chat Noir aankondigt. Het affiches dat hij maakt voor dit populaire cabaret wordt hét symbool van Montmartre. Op zijn schilderijen en tekeningen verschijnt de kat in allerlei gedaanten: vals, sierlijk en speels. Steinlen is gecharmeerd van het karakter van het dier.

Publicatie
'Théophile-Alexandre Steinlen, Meester van Montmartre', uitgeverij Scriptum Art Books, (ISBN 978 90 5594 559 7), €29,95
Sponsor
Deloitte
Mediapartner
De Volkskrant
In samenwerking met de Volkskrant is er een lezingenreeks georganiseerd.

