Steef Zoetmulder groeit op tijdens het Interbellum waarin hij - geïnspireerd door fotografen zoals Piet Zwart, Gerrit Kiljan en Jan Kamman - de grondbeginselen van de Nieuwe Fotografie onderschrijft. Een stroming die zich richt op de eigenzinnige en grafische weergave van het onderwerp. Later ontwikkelt Zoetmulder een eigen beeldtaal die verwant is met de 'Subjektive Fotografie', waarin de vorm belangrijker wordt geacht dan het documenteren van het onderwerp. Zoetmulder experimenteert in zijn steeds abstracter wordende werk met verschillende beelduitsneden, belichtingstechnieken, perspectieven en composities.
veelzijdig oeuvre
Naast zijn autonome werk, richt Zoetmulder zich na de Tweede Wereldoorlog op publiciteits- en reclamefotografie. Zo zijn mode, industrie en handel zijn onderwerpen die veelvuldig een rol spelen voor zijn lens. De onderwerpen in Zoetmulder ’s foto’s, zoals de E55 tentoonstelling over innovatieve technologie, de nieuwe Bijenkorf aan de Coolsingel en de bouw van de Euromast ademen de esthetiek en sfeer van de naoorlogse wederopbouw. Speciaal voor de tentoonstelling selecteert Maartje van den Heuvel – conservator fotografie bij UBL – ruim vijftig originele afdrukken, aangevuld met archiefstukken van de fotograaf, die zijn brede oeuvre belichten.
Samenwerking
De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met Universitaire Bibliotheken Leiden (UB Leiden). UB Leiden heeft onlangs de kerncollectie van Steef Zoetmulder aangekocht, met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij een schenking van The School of Life Amsterdam), het Mondriaan Fonds en de vrienden van UB Leiden.