Peter Martens trad zijn onderwerpen als een pionier tegemoet, alsof niemand eerder op het idee was gekomen een dergelijke situatie te fotograferen. Anderzijds wist hij evenzeer de indruk te wekken dat niet speciaal hij, maar elke oplettende voorbijganger de fotografeerbaarheid van de situatie had kunnen herkennen. Martens' foto's werden jarenlang in het weekblad Panorama gepubliceerd, maar hij exposeerde ook in kunstgaleries. Op de tentoonstelling is een nooit eerder vertoond televisie-interview te zien, dat Jop Pannekoek in 1985 met Martens had.
Alles wat niet deugt
Dit voorjaar presenteert de Kunsthal Rotterdam een overzichtstentoonstelling van de Rotterdamse fotograaf Peter Martens (1937-1992). Martens beschouwde het als zijn werkterrein om 'alles wat niet deugt' te fotograferen en werd daarmee een fotograaf van de wereldwijde menselijke ellende. Tijdens zijn talloze reizen fotografeerde hij mensen in uitzichtloze omstandigheden: daklozen, zwervers, verliezers, mismaakten en paria's. Zijn thema's waren leed, pijn, geweld en eenzaamheid. Peter Martens trad zijn onderwerpen als een pionier tegemoet, alsof niemand eerder op het idee was gekomen een dergelijke situatie te fotograferen. Anderzijds wist hij evenzeer de indruk te wekken dat niet speciaal hij, maar elke oplettende voorbijganger de fotografeerbaarheid van de situatie had kunnen herkennen. Martens' foto's werden jarenlang in het weekblad Panorama gepubliceerd, maar hij exposeerde ook in kunstgaleries. Op de tentoonstelling is een nooit eerder vertoond televisie-interview te zien, dat Jop Pannekoek in 1985 met Martens had.
De tentoonstelling vindt plaats in het kader van de Foto Biënnale Rotterdam.
Publicatie
Peter Martens, 1937-1992
met een inleiding van Melchior de Wolff en een persoonlijke herinnering van Renate Dorrestein