Metamorfosen
2000 jaar na Ovidius

18 januari 2020 – 12 april 2020 Deze tentoonstelling is afgelopen
Hal
7
Het werk van de Romeinse dichter Ovidius is tot op de dag van vandaag actueel. Universele thema’s als liefde, jaloezie en hoogmoed uit zijn Metamorfosen zijn al tweeduizend jaar een inspiratiebron voor kunstenaars, componisten en schrijvers. In 2018 zette de Rotterdamse auteur Maria van Donkelaar 23 verhalen uit de Metamorfosen op rijm. Illustrator Sylvia Weve voorzag ze van expressieve prenten. Met een ruimtelijke installatie bovenaan het Auditorium toont de Kunsthal acht verhalen uit hun boek ‘Zo kreeg Midas ezels oren’, dat in 2019 is bekroond met een zilveren griffel.

Dankzij de Metamorfosen van Ovidius is een groot aantal verhalen uit de klassieke oudheid beroemd geworden. Zijn verzameling verhalen vertelt over mensen, klassieke goden en mythische wezens die in veel gevallen een dramatische gedaantewisseling (metamorfose) ondergaan. Zo veranderen Philemon en Baucis in een eik en linde. En krijgt koning Midas ezelsoren omdat hij de kant van Pan kiest in een muzikale competitie met Apollo. Ovidius zijn ongeveer 12.000 dichtregels tellende werk was in de eerste eeuw na Christus vernieuwend door zijn lichtvoetige stijl. De dichter schildert de goden als gewone mensen af, met hun zwaktes en verliefdheden, maar ook met hun superkrachten. 

Mythologie van nu

Van Donkelaar en Weve vertalen de 23 mooiste verhalen van Ovidius in een toegankelijk boek met korte gedichten in kolommen van 8 regels en pagina vullende prenten. De goden, helden en wezens zijn in de moderne tijd geplaatst. Boven het labyrinth in Knossos dat Daedalus voor koning Minos ontwerpt, hangen een helikopter en zeppelin in de lucht. Op andere prenten duiken Chanel-tasjes en bikini’s op. Met humor worden de toch vaak tragische gebeurtenissen vol wraakzucht, liefde en bedrog neergezet. Per spread krijgt de tekst een bescheiden plek, en is er alle ruimte voor de uitgesproken illustraties van Weve. In rake zwarte lijnen en opvallende kleuren zijn vaak meerdere (soms gruwelijke) scènes van het verhaal te volgen. Het boek is bedoeld voor lezers vanaf 12 jaar.

Herkenning en ontdekking

De presentatie in de Kunsthal bevat zeer populaire Metamorfosen: van beeldhouwer Pygmalion die verliefd wordt op het ivoren beeld dat hij zelf maakt tot Orpheus die zijn geliefde Eurydice uit de onderwereld wil redden, maar niet mag omkijken. Naast bekende karakters is ook gekozen voor de vertellingen over bijvoorbeeld Philemon en Baucis die Jupiter en Mercurius op bezoek krijgen en beloond worden voor hun gastvrijheid. Zo zorgt ‘Zo kreeg Midas ezels oren’ voor herkenning én ontdekking van verhalen uit Ovidius’ eeuwenoude ‘bestseller’.

Max Velthuijs oeuvre-prijs

Maria van Donkelaar (Rotterdam, 1947) heeft al meerdere titels op naam staan waarin zij eeuwenoude verhalen bewerkt. Zo herschreef zij populaire fabels in ‘Boven in een groene linde zat een moddervette haan’ (2009). Sylvia Weve (Utrecht, 1958) ontving in het najaar van 2019 de Max Velthuijs prijs. Een drie jaarlijkse oeuvre prijs die wordt toegekend aan illustratoren van kinderboeken.

6. Cyparissus_LR.jpg
Cyparissus
4. Orpheus en Euridyce.jpg
Orpheus en Euridyce
7. Philemon en Baucis_LR.jpg
Philemon en Baucis
Kunsthal & Cookies
Voor een optimaal websitebezoek, gebruiken we functionele en analytische cookies. Om op basis van je interesses, video's en advertenties te kunnen tonen, is je toestemming nodig voor het gebruik van marketing cookies. Dit kun je elk moment wijzigen. Bekijk onze cookieverklaring en privacyverklaring.
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.