Geïntrigeerd door het surrealistische beeld van een beer in de polder besluit Buter de twee ogenschijnlijk misplaatste personages in de kop van Noord-Holland te volgen. Hij brengt Maxy’s dagelijkse bezigheden – die voornamelijk bestaan uit de verzorging van haar beer – voor zijn lens: het bereiden van voedsel, het kammen van haar vacht en de wandelingen door de weilanden. Buter voegt verschillende archieffoto’s aan de fotoserie toe, die een glimp weergeven van het oude circuswezen. Uitgedost in haar oude kostuums blikt Maxy terug op haar zestig jaar durende carrière, waarin ze met haar circusdieren de hele wereld rondreist. Buter toont hiermee het grote contrast tussen haar glansrijke circusverleden en het sobere bestaan dat Maxy in Nederland leidt, waar ze samen met haar beer Natascha haar pensioen slijt.
Loek Buter
Loek Buter (1982, Nederland) studeert af aan de Fotoacademie Amsterdam. Als documentair fotograaf is Buter geïnteresseerd in het vertellen van verhalen over de invloed van landschappen op individuen en hun gemeenschappen. Zijn projecten zijn sociale landschapsverhalen met een sterke focus op de relatie tussen mens en natuur, het Nederlandse landschap, landbouw, duurzaamheid en het buitenleven. Buter heeft met zijn werk al verschillende prijzen in ontvangst mogen nemen, waaronder de Zilveren Camera (2021 en 2022) en de Critics Choice Awards van Lens Culture.