Job Roggeveen (1979), Joris Oprins (1980) en Marieke Blaauw (1979) leren elkaar kennen op de Design Academy Eindhoven en ontdekken daar hun gedeelde passie: het vertellen van verhalen. Animatie blijkt voor het drietal het ideale medium waarin storytelling en ontwerpen samenkomen. Job, Joris & Marieke vertellen: “We zijn blij en vereerd dat we door de Kunsthal zijn gevraagd. We zien deze tentoonstelling als een kans om een breed publiek dieper kennis te laten maken met ons werk en bezoekers van de Kunsthal mee te nemen in de manier waarop dit tot stand komt.”
Absurde scenario’s
Wie zich begeeft in het universum van Job, Joris & Marieke wordt geconfronteerd met onmogelijke gebeurtenissen en absurde scenario’s. Job, Joris & Marieke maken dankbaar gebruik van de eindeloze mogelijkheden van animatie en weten met hun eigenzinnige concepten continu te verrassen. Door zichzelf met ogenschijnlijk onmogelijke concepten op te zadelen, dagen de makers zichzelf steeds opnieuw uit. Zo kunnen ze het ene moment besluiten om een ingenieus plot met vijf tijdreizen in twee minuten te persen, en het de andere keer een goed idee vinden om een animatiefilm te maken met een imaginair vriendje in de hoofdrol, of een serie te maken waarin drie vrienden van hoofd wisselen door middel van een wasmachine. Met hun korte animatiefilms verbreken Job, Joris & Marieke de afspraak met het publiek: de animaties zien er vaak lief uit, je krijgt er een vrolijk en vertederd gevoel bij. Tot er plotseling iets gebeurt dat de rust ernstig verstoort!
Nieuw werk ‘Nobody’
Het publiek is in het eerste deel van de tentoonstelling onderdeel van een dynamische wereld waarin een nieuwe animatiefilm tot leven komt. De experience ‘Nobody’, die speciaal voor de tentoonstelling wordt ontwikkeld, vertelt het verhaal van Florian: een obsessief gedreven lifestyle instagrammer die leeft voor de likes van zijn followers. Op een dag wordt hij doorzichtig en is hij niets meer dan een schaduw. Job, Joris & Marieke experimenteren in ‘Nobody’ voor het eerst met de vertaalslag van animatiefilm naar ruimtelijke ervaring. Door middel van video-mapping, een techniek waarbij het verhaal om het publiek heen wordt geprojecteerd, waant de bezoeker zich midden in het verhaal.
Bloederige snijwond
Ook maakt de bezoeker kennis met eerder werk uit het oeuvre van Job, Joris en Marieke, zoals ‘Mute’, met bulderende stemgeluiden van rapper Fresku, waarin een bloederige snijwond het startpunt is van de animatie, en ‘A Single Life’ waarin het personage door middel van een vinyl single een reis door haar leven maakt. Aan de hand van verschillende thema’s kruip je in de tentoonstelling in het hoofd van de makers. Verschillende elementen als karakterontwerp, storytelling, kleurgebruik en muziek worden onder de loep genomen. Met de toevoeging van making-of video’s ervaart het publiek hoe de bizarre ideeën van Job, Joris & Marieke tot leven komen en van invloed zijn op de verhaallijn en karakters. Voordat het tijdsintensieve animeren start, is er al een uitvoerig creatief proces aan vooraf gegaan.