Kun je met digitale technieken de complexiteit van de natuur evenaren? Dat is de vraag die al decennia centraal staat in de kunst van Eelco Brand (Rotterdam, 1969). Hij begint zijn carriere aanvankelijk als schilder, maar verschuift in 2003 zijn praktijk naar digitale media. Dit medium stelt hem in staat om beweging toe te voegen aan zijn werk, en als een beeldhouwer met ‘virtuele klei’ een voorstelling samen te stellen.
Zijn videowerken, waarin hij simulaties van planten en groeiprocessen tot leven brengt, kenmerken zich door vloeiende bewegingen die zich traag en in een eindeloos hypnotiserend ritme herhalen. Door middel van computeranimaties en 3D-modeling weet hij uiterst gedetailleerde maar toch surrealistische natuurscènes te creëren, gevuld met ontluikende bloemen of glooiende landschappen. Het is voor Brand een manier om met digitaal materiaal te proberen een geloofwaardige, natuurlijke werkelijkheid te suggereren. In HAL 6, de etalage van de Kunsthal, zijn tot en met 10 november 2024 acht van zijn werken te zien.