Meer dan honderd schilderijen uit de omvangrijke familiecollectie Rusche laten zien dat het zeventiende-eeuwse kunstbedrijf een gigantische productie kende. Uit de talrijke schildersateliers die ons land rijk was, zijn immers miljoenen werken voortgekomen. Alle soorten schilderkunst uit de Gouden Eeuw komen aan bod: portretten, landschappen, stillevens, historiestukken en genrestukken. Schilderijen die nu als unieke overblijfselen worden beschouwd, maar toen in ruime mate de huizen en werkplaatsen van ambachtslui, stedelingen en rijken sierden.
Nieuwe kijk op de schilders van de Gouden Eeuw
De zeventiende-eeuwse Hollandse schilderkunst staat op een voetstuk, en terecht. Maar daarom dreigen we wel eens te vergeten dat het kunstbedrijf van de Gouden Eeuw uit efficiënt georganiseerde ateliers bestond waar veelvuldig in opdracht werd geproduceerd. Ook al stonden de kunst en de makers ervan in hoog aanzien, het bezitten van schilderijen was voor een brede laag van de bevolking weggelegd. De Republiek was de eerste moderne economie met een sterke middenklasse, maar ook de eerste massamarkt voor kunst.
Schilderijen verzamelen werd een rage, op alle niveaus. Van de vele miljoenen schilderijen die in die periode gemaakt zijn, heeft de Duitse verzamelaar Thomas Rusche een collectie van honderden werken van de zeventiende-eeuwse Hollandse school opgebouwd. De onderwerpskeuze van zijn aankopen laat een gevarieerde kijk op het zeventiende-eeuwse kunstbedrijf zien. Een deel van de collectie behoort tot het topsegment van de zeventiende-eeuwse kunstmarkt, zoals de landschappen van Cornelis Poelenburch, de portretten van Nicolaas Maes en de schilderijen van Adriaen van Ostade.
Publicatie
Marten Jan Bok, Martine Gosselink, Marina Aarts (e.a.), 'Thuis in de Gouden Eeuw', uitgeverij Waanders (ISBN 9789040085048), € 24,95 paperback en Engelstalig (ISBN 9789040085056), € 39,95 harde kaft