Erico Smit richt zich tijdens de ‘intelligente lockdown’ op de lege straten en emoties van Rotterdammers. Gwen Stok verbeeldt in haar serie UitZicht de hunkering naar perspectief tijdens de harde lockdown. Funs Janssen concentreert zich op het nachtleven van Rotterdam net na de tweede lockdown. En de verhalende tekeningen van Gemma Plum laten de weerbaarheid van verschillende Rotterdammers zien.
Erico Smit
Door het oog van zijn GoPro-camera observeert Erico Smit (1985) de verschillende fases van de lockdown en de emoties die deze bij de Rotterdammers oproepen. Vanaf de eerste schok en de choreografie van bewegingen die voortvloeit uit het krampachtig afstand houden van elkaar, tot het verlangen naar vrijheid en de meer relaxte houding die langzaamaan ontstaat. Smits tekeningen zijn een mix van inkt, acrylverf en potlood die hij vervolgens digitaal bewerkt. Hij heeft hierbij uitsluitend oog voor zijn onderwerp en laat alle overbodige details achterwege, waardoor de emoties van de crisis worden uitvergroot.
Gwen Stok
Gwen Stok (1983) vraagt aan diverse Rotterdammers om foto’s van het uitzicht vanuit hun raam op te sturen. Deze foto’s combineert ze met indrukken die ze zelf tijdens haar wandelingen opdoet en met wat ze dagelijks in het nieuws verneemt. Dit is uitgewerkt in een beeldverhaal van losse tekeningen en een stripachtige leporello, een zigzag gevouwen tekening. De leporello symboliseert de sleur van de harde lockdown en de dagen die in elkaar overlopen.
Funs 'Funzig' Janssen
Van wie is de stad? Deze vraag keert steeds in een andere gedaante terug in het werk van cinematografisch illustrator Funs Janssen (1993), alias Funzig. Als stadstekenaar concentreert hij zich op het nachtleven. De avonden en nachten in de stad vindt hij magisch. Hij is gefascineerd door de reflecties en kleuren van de nacht. Funs bezoekt de plekken waar mensen na het beëindigen van de avondklok weer opnieuw samenkomen, zoals de West-Kruiskade en het Charloisse Hoofd.
Gemma Plum
Grafisch ontwerper Gemma Plum (1975) is gefascineerd door menselijk gedrag. Als stadstekenaar gaat ze op zoek naar de verhalen van Rotterdammers die op verschillende manieren met corona te maken kregen. Ze constateert dat tijdens de pandemie de nuances lijken te zijn weggevallen: je bent voor of tegen, je bent in gevaar of gevaarlijk, je past je aan of bent verloren; je floreert of gaat ten onder. Het gewone menselijke gedrag ligt onder vuur én onder de loep. In haar tekeningen van 1,5-meter breed zoekt Plum die nuances op en laat zien dat niet alles zo zwart-wit is.
ROTTERDAMSE STADSTEKENAARS
Al voor het bombardement van 14 mei 1940 maar vooral tijdens de wederopbouw legden tekenaars de veranderingen in de stad vast. Tot eind jaren ’80 van de vorige eeuw geeft het Stadsarchief Rotterdam jaarlijks opdrachten aan tekenaars. Rotterdam is door de snelle veranderingen een ideale inspiratiebron. Sinds 2018 is deze traditie, in samenwerking met CBK Rotterdam, in ere hersteld en vullen stadstekenaars de collectie van het Stadsarchief Rotterdam verder aan.
De drie stadstekenaars voor 2021, Gwen Stok, Funs 'Funzig' Janssen en Gemma Plum, zijn geselecteerd door een jury bestaande uit: Hugo Borst (Rotterdamse schrijver, kunstliefhebber en verzamelaar), Hedy Tjin (kunstenaar), Shehera Grot (Kunsthal), Ove Lucas (CBK Rotterdam) en Jantje Steenhuis en Wanda Waanders (Stadsarchief Rotterdam).
Erico Smit behoort tot een van de drie geselecteerde stadstekenaars van 2020. Door de gedwongen sluiting van de Kunsthal tijdens de tweede lockdown eind 2020 is zijn werk door niemand gezien. Daarom worden de tekeningen van Smit nu opnieuw in de Kunsthal tentoongesteld.