Hedendaagse klassiekers
De synthesizertunes van Kraftwerks track ‘Autobahn’ zijn bijna hoorbaar als je naar het schilderij van Emil Schult kijkt. In heldere kleuren reikt de snelweg tot aan de horizon. Het werk sierde de albumcover van het wereldberoemde nummer en bewijst dat platenhoezen een iconische status kunnen bereiken. Ook één van de slechts honderd bestaande exemplaren van de cover van het nooit uitgebrachte ‘The Black Album’ van Prince is te zien. Speciaal voor de tentoonstelling creëert de Britse grafisch ontwerper Peter Saville een video met alle rip-offs en remakes van zijn legendarische cover voor ‘Unknown Pleasures’ van Joy Division. De monumentale installatie ‘We Buy White Albums’ van Rutherford Chang - met 2.600 gebruikte kopieën van het ‘White Album’ van The Beatles - is een van de hoogtepunten in de tentoonstelling en raakt aan de verzameldrift van fans en de status van vinyl. Het werk speelt bovendien met het contrast tussen kopie en origineel, ofwel tussen de popmuziek als massa-industrie en de kunstwereld en haar originele werken.
Nachtleven en synesthesie
Het nacht- en clubleven komt terug in levensgrote, indringende fotoportretten van de ‘bouncers’ van de Berlijnse uitgaanstempel Berghain, gemaakt door fotograaf en collega-uitsmijter Sven Marquardt. De Rotterdamse techno-scene is vertegenwoordigd met de Exactitudes-serie over gabbers van Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek. Aandacht is er ook voor het fenomeen van synesthesie. Hoe de ene zintuigelijke ervaring onderbewust een andere oproept. “Als ik naar muziek luister, zie ik kleuren”, zegt de Duitse kunstenaar Bettina Scholz hier over. Muzieknummers en songteksten kunnen je terugbrengen naar een specifieke herinnering. En met het omhoog draaien van de volumeknop versterk je op eenvoudige wijze de beleving, je wordt bijna
letterlijk van je sokken geblazen. De kunstenaars in de tentoonstelling laten zich inspireren door de vraag hoe je ervaringen die typerend zijn voor muziek ook kunt creëren met beeld.
SAMENWERKING
De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met de Deichtorhallen in Hamburg. Gastcurator is journalist Max Dax, voormalig hoofdredacteur van het befaamde Duitse rock en pop culture magazine Spex en van Electronic Beats Magazine.
Kunstenaars
In 'Black Album / White Cube' zijn werken te zien van Daniel Blumberg, Rutherford Chang, Phil Collins, Anton Corbijn, Cyprien Gaillard, Kim Gordon, Juro Grau, Arthur Jafa, K Foundation, Scott King, Peter Knoch, Mark Leckey, Julien Lescoeur, Luci Lux, Sven Marquardt, Michaela Melián, Radenko Milak, Olaf Nicolai, Albert Oehlen, Richard Prince, Thomas Ruff, Peter Saville, Thomas Scheibitz, Michael Schirner, Bettina Scholz, Emil Schult, Andrea Stappert, Henning Strassburger, Wolfgang Tillmans, Philip Topolovac, Rosemarie Trockel / Thea Djordjadze, Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek, Wolfgang Voigt, Cosima von Bonin en Mason Williams.
PERS
Tentoonstellingspartners
Nationale-Nederlanden
www.nn.nl
Breeman Talle Fonds
Het Breeman Talle Fonds stimuleert beeldende kunst in Rotterdam, met een voorkeur voor de periode tussen de beide wereldoorlogen.
Fresh 'n Rebel
Eindeloos muziek luisteren
Deichtorhallen Hamburg
The Hall for Contemporary Art organiseert grote tentoonstellingsprojecten met hedendaagse kunstenaars.