Visuele cultuur
De intrigerende foto’s van Stijns en Alhaag laten zien hoe Somalilanders hun eigen imago creëren geïnspireerd op de Oosterse, Oost-Afrikaanse en mediterrane cultuur. Geometrische beelden van modernistische gebouwen, beschilderde toegangspoorten en kleurrijke benzinestations vergezeld door in de lucht drogende tie dye doeken, populaire logo’s zoals Gucci en WhatsApp, dollartekens en henna. Unieke beelden die een inkijkje geven in dit bijzondere land, maar uiteindelijk zijn het de portretten van stijlvolle Somalilanders in zelfgekozen poses, die het geijkte beeld van dit gebied herzien.
Nadine Stijns en Amal Alhaag
Tijdens hun eerste ontmoeting in 2013 kwamen Nadine Stijns en Amal Alhaag er achter dat zij een voorliefde delen voor mode, muziek, jeugd- en popcultuur en beiden werken aan projecten omtrent diaspora gemeenschappen. Alhaag bezoekt in 2014 voor het eerst Somaliland en deelt haar bevindingen met Stijns. De verhalen en de verschillende meegenomen textielsoorten dienen uiteindelijk als aftrap van het project om de identiteit, individualiteit en het imago van de Somalilanders te onderzoeken en vast te leggen. Hierbij bevraagt het duo continue de relatie tussen makers, geportretteerden en de kijker. Met behulp van fotografie laten ze in de ‘The Anarchist Citizenship’ de creativiteit en de eigen realiteit van de Somalilanders zien.
Over Somaliland
In 1991 resulteerden interne conflicten, ontstaan door de Somalische burgeroorlog, in de oprichting van de zelfverklaarde onafhankelijk staat Somaliland; een gebied in het noordwesten van Somalië – gelegen in Oost-Afrika – dat nu opereert als een autonome staat met 4 miljoen inwoners. Vanuit een mondiaal perspectief worden Somalië en zijn burgers voortdurend stereotypeerd, versterkt door negatieve media-interpretaties. Dit project bevraagt het negatieve beeld door Somalilanders een podium te bieden waardoor zij eigenaarschap kunnen claimen over de beeldvorming rondom de Somalilandse identiteit.