De tentoonstelling StoryLines presenteert een ruime selectie uit het werk van De Jongh, met onder meer schetsboekjes en originele tekeningen van haar graphic novels en digitale 2D-animaties, opgebouwd uit duizenden handgetekende frames. Ook zijn meerdere werken te zien rondom het thema migratie, zoals haar journalistieke reportages in vluchtelingenkampen die ze in opdracht van NRC op Lesbos, Griekenland maakte. Daar ontmoette ze mensen die hun huis en land ontvluchtten vanwege oorlog en terrorisme, om vervolgens in Europa met weerstand te worden ontvangen. Ter plaatse maakt De Jongh talrijke tekeningen van de omgeving en de mensen.
Veel aandacht is er voor De Jonghs stripbewerking van het nog altijd actuele 'Lord of the Flies', geschreven in 1954 door Nobelprijswinnaar William Golding. ‘Lord of the Flies’ vertelt het verhaal van een groep Britse schooljongens die gestrand zijn op een onbewoond eiland en onderling een dramatische machtsstrijd voeren om te overleven. De graphic novel van De Jongh is in september 2024 uitgegeven en vormt een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling, waarbij ook de originele tekeningen te zien zijn.
Liefde op leeftijd
In haar graphic novels brengt De Jongh complexe thema’s en emoties treffend tot leven. In 'Bloesems in de herfst' (2018) en 'Zestig lentes' (2022) verbeeldt ze ontroerende liefdesverhalen tussen ouderen. Deze tekeningen bieden hoop en laten zien hoe een nieuwe start of zelfs een verandering in seksuele identiteit mogelijk is. In 'Dagen van zand' (2021) belicht De Jongh de impact van een van de grootste klimaatrampen in Amerika. Het boek vertelt het verhaal van John Clark, een jonge fotograaf die in 1937 naar de Dust Bowl in Oklahoma wordt gestuurd, een gebied dat wordt geteisterd door verwoestende stofstormen als gevolg van verkeerde landbouwtechnieken. De Jongh heeft hiervoor uitgebreid onderzoek gedaan, waarbij ze oude foto’s en dagboeken heeft gebruikt om deze klimaatramp te reconstrueren.
Animatiekunst
Aimée de Jongh’s digitale 2D-animaties zijn gebaseerd op klassieke technieken met duizenden handgetekende frames, soms tot wel 24 per seconde. Het maken van een korte animatiefilm van twee minuten kan daarom tot wel een half jaar in beslag nemen en omvat bijna drieduizend tekeningen. De Jongh creëert ook animaties samen met kunstenaar Miljohn Ruperto, die leiden tot videokunst-installaties. Deze werken en andere animaties zijn te zien in de tentoonstelling StoryLines.
Artist Talk
Aimée de Jongh
Aimée de Jongh (1988) studeerde animatie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, aan de KASK in Gent en de prestigieuze Gobelins in Parijs. De Jongh begint haar carrière met de dagelijkse strip ‘Snippers’ voor Metro. Op jonge leeftijd publiceert ze haar eerste graphic novel, ‘De terugkeer van de wespendief’ die later verfilmd is. Internationaal breekt ze door met ‘Bloesems in de herfst’, geschreven door Zidrou. In 2019 publiceert ze haar autobiografische graphic novel ‘TAXI!’ In 2021 verschijnt ‘Dagen van zand', een bestseller in Nederland en Frankrijk, en in 2022 haar werk 'Zestig lentes', geschreven door Ingrid Chabbert. Haar stripbewerking van ‘Lord of the Flies’ is uitgegeven in september 2024. De Jongh’s boeken zijn drie keer genomineerd voor de Amerikaanse Eisner Awards, ze is winnaar van de Nederlandse Stripschapprijs en heeft tweemaal de Japan International Manga Award ontvangen.
StoryLines Studio
Aimée de Jongh is inmiddels wereldberoemd door haar prachtige getekende boeken. Met haar tekeningen vertelt ze verhalen in allerlei vormen, bijvoorbeeld strips, animaties en graphic novels. Een graphic novel is een stripverhaal dat wordt verteld met tekeningen en tekstballonnen. Maak in de StoryLines Studio in de tentoonstelling je eigen mini graphic novel.