In de tentoonstelling zijn de honderd originele uitgaves van nieuwe en gevestigde makers te zien met bijzondere coverontwerpen van terugkerende onderwerpen zoals het Internationaal Film Festival Rotterdam en de opening van het culturele seizoen. Maar ook de cover behorende bij de tentoonstelling ter gelegenheid van de 70e verjaardag van toenmalig Koningin Beatrix door Luuk Bode, en de Zomercarnavalkoningin gefotografeerd door documentaire fotograaf Otto Snoek, behoren tot de collectie. Verschillende bijzondere Rotterdammers onder wie Jules Deelder, Loes Luca en Joep van Lieshout zijn door Zilveren Camera-winnaar Lenny Oosterwijk op de cover gezet. Schrijver Ernest van der Kwast verscheen zelfs met ontbloot bovenlijf op de cover, omdat hij tijdens het interview aangaf ‘alles voor de literatuur’ over te hebben.
Platform voor nieuwe generatie
De laatste jaren is het magazine een waar platform geworden voor nieuwe en gevestigde illustratoren en kunstenaars, met spraakmakende ontwerpen van Sabine ten Lohuis, Eelco van den Berg en Levi Jacobs. De laatste twee zijn ook bekend van hun opvallende muurschilderingen in het Rotterdamse straatbeeld. In de tentoonstelling is te zien dat er met verschillende technieken en materiaal gewerkt is, variërend van potlood, grafiet, inkt en verf tot digitale en analoge collages. Het magazine biedt veel ruimte voor aanstormend talent. Voor het 100e nummer werkte de Uitagenda-redactie samen met de Willem de Kooning Academie. Bijna 50 studenten van de opleiding Illustratie dienden een coverontwerp in en het werk van eerstejaars Charlotte van Alfen prijkte afgelopen zomer op de omslag: met haar 17 jaar is Charlotte de jongste cover-illustrator die het blad ooit had.
Magazine met turbulente geschiedenis
Uitagenda Rotterdam kent een turbulente geschiedenis. Het Magazijn en R’Uit Magazine waren de voorlopers van Uitagenda Rotterdam. Het R’Uit Magazine, uitgegeven door Dienst Sport en Recreatie, Rotterdam Marketing en Rotterdam Festivals, bestreek het hele vrijetijdsaanbod. Door een financiële bijdrage van de toenmalig wethouder van Cultuur is een gratis cultuurmagazine voor de stad behouden gebleven ondanks het wegvallen van enkele partners. Zo ontstond in 2007 het culturele magazine ‘Uitagenda Rotterdam’. In 2013 stond het voortbestaan van Uitagenda Rotterdam wegens bezuinigingen opnieuw onder druk.
De culturele instellingen wilden dit niet laten gebeuren en mede met hun steun kon het blad na een re-style in 2013 een succesvolle doorstart maken. Met een verspreiding op meer dan 700 plekken in de stad bereikt het magazine maandelijks 117.000 lezers, en 91% daarvan bezoekt een culturele activiteit. Bij het magazine hoort ook het online platform www.uitagendarotterdam.nl en een community op facebook met meer dan 50.000 volgers.