summerschool blog
23 juli, 2019 - 25 augustus, 2019
De All you can Art Summerschool 2019 is van start! Vijfendertig creatieve talenten - van alle leeftijden, achtergronden en opleidingsniveaus - doen mee en krijgen de kans om zich zes weken lang op artistiek gebied te ontwikkelen. Alle studenten gaan onder begeleiding van gerenommeerde kunstenaars experimenteren, meewerken en debatteren. Hoe dat gaat, lees je in deze blog!
Vrijdag 24 augustus
In de ochtend verzamelen alle leerlingen in het Gemaal om daar samen een evaluatie te houden van de summerschool en hun werkproces. Alle studenten hebben op verschillende locaties gewerkt en niet altijd even veel meegekregen van elkaars werk. Het is een mooi moment om naar de ander te kijken en terug te kijken op een zomer vol All you can Art. Via de beamer bekijken we foto- en videomateriaal. De studenten bij Laurens laten foto’s zien van de tuin, alle sculpturen die ze gemaakt hebben en de ouderen die daar, met hun, aan het werk zijn. Op de Groene Hilledijk hebben studenten Flor en Meire samengewerkt aan een audiovisuele installatie waarbij de verhalen van de buurtbewoners centraal staan. Op de muren zie je deel van die verhalen in tekst en beeld en Flor heeft daarnaast een soundscape gemaakt van de geluiden van allerlei objecten om die verhalen op een andere manier weer te geven. Student Frank laat een heel scala aan portretten zien die hij de afgelopen weken gemaakt heeft van bezoekers, buurtbewoners en summerschool deelnemers. Het lijkt alsof hij iedereen in Rotterdam onderhand getekend heeft. Na de evaluatie genieten de studenten van een heerlijke lunch bereid door Tittel en Vesuhely. Daarna snellen de studenten terug naar hun werk om de laatste hand te leggen aan de installaties, portretten en ruimtes voor zondag vrienden en familie komen kijken tijdens de finisage van All you can Art 4.
Woensdag 21 augustus & donderdag 23 augustus
In de Groene Hilledijk begint de ruimte en kelder goed vorm te krijgen. De muur heeft een enorme muurschildering gekregen van Sarah. Menselijke figuren met lange armen vloeien over in huiselijke gebouwen. Op het moment staat er een heleboel installaties in de kelder. Een soort poppenhuis dat Roxette en Dik hebben gemaakt met de kinderen uit de buurt. Hansje heeft haar installatie gebouwd in het hoekje van de kelder waar haar de landkaart van haar leven nu aan een soort mobiel hangt. Dik is daarnaast aan de muur aan het werk met het maken van verschillende schaduwen van een sculptuur. Aurora beschildert het krijtbord om het buiten te plaatsen, ze werkt vaak met het thema yin-yang of welke krachten tegenstrijdig zijn. David gaat weer naar de Afrikaandermarkt om de bezoekers te schilderen. Ook Frank gaat naar de markt en tekent vele mensen, bij iedereen schrijft hij de schoenmaat erbij, Flor legt dit alles vast op camera. Izzy heeft een kostuum gemaakt geïnspireerd op het thema ‘limbo’. Het kostuum bestaat uit verschillende stoffen en heeft inkt en verfvlekken. De vluchtelingen van We Are Here zitten in een limbo situatie, omdat ze hier niet mogen blijven maar ook het land niet kunnen verlaten. Daar is dit kostuum op gebaseerd. Maaike werkt ondertussen verder aan haar enorme tafelkleed. Het is pas de derde keer dat Maaike achter een naaimachine zit, en ze kan het nu al goed. Op donderdag gaan Maaike en Izzy samen met Elke terug naar We Are Here om het tafelkleed af te geven, blijkbaar vinden de mannen van We Are Here het zo mooi dat ze er niet meer op willen eten.
Dinsdag 20 augustus
Op de eerste dag van deze laatste week van de Summerschool neemt Liesbeth de studenten onder haar hoede voor nogmaals een druktechniek workshop. Ditmaal gebruikt ze cola en Fernandes limonade. De studenten maken een tekening met watervaste stift op een stuk aluminiumfolie. Daarna preparen ze de inkt (op oliebasis). Deze gooien ze voor 10 sec wat cola over de tekening heen. Met een roller breng je daarna de inkt aan over de tekening. Als het goed is zou alleen het getekende deel de inkt moeten vasthouden. Je legt een vel papier op het aluminiumfolie en er zou een druk moeten verschijnen van de tekening. Sommige drukken lukken goed, maar waarschijnlijk hebben sommige studenten papier gebruikt dat niet goed is voor deze druktechniek en daarom zijn er ook enkelen die mislukken. Na de workshop lunchen de studenten en daarna vertrekken ze naar andere locaties om hard te werken aan de projecten die deze week af moeten maken.
Donderdag 15 augustus & Vrijdag 16 augustus
Bij Laurens werken de studenten verder aan van alles. De kelder naast de tuin is een heus atelier geworden en ligt vol met sculpturen, beschilderende tafels en kussenslopen. Samen met de bewoners schilderen Renate, Nely en Ivanka borden. De bewoners hebben het ontzettend naar hun zin. In de Kunsthal werken de studenten vandaag zelfstandig aan hun projecten. Marianne is al een tijdje bezig met een enorme menselijk figuur die aan het plafond hangt en vandaag legt ze een laatste hand eraan. In Elke’s atelier op de Groene Hilledijk gaan de studenten verder met de spullen die ze maken voor de mensen van de We Are Here. Isabelle zit achter de naaimachine om een kostuum te maken en Maaike werkt aan een tafelkleed. Op de Groene Hilledijk 274 is ook genoeg reuring. Oud summerschoolstudent Sarah maakt een collage aan de muur in de kelder en Nas, een meisje dat in de buurt woont en vaak aanwezig is, maar een muurschildering. Verder worden er veel discussies gehouden door de studenten om te reflecteren op het werk dat gemaakt wordt, over rituelen in de stad en op welke manier je verbinding kan leggen tussen mensen. Om 18.00 vindt hier een buurtfeest/performance plaatst om de mensen van de buurt te ontmoeten. Er wordt gejamd, gedanst en veel gesproken.
Woensdag 14 augustus
Liesbeth gaat vandaag verder met het ‘hoofdstuk’ experimentele grafiek en ditmaal werkt ze met een wel heen erg niet voor de hand liggend materiaal, namelijk Dr. Oetker gelatine. Eerst maakt ze een bedje van de gelatine op een plastic zak en daaroverheen een dun laagje inkt. Vandaag gebruiken de studenten donkerblauwe inkt, maar dit kan elke kleur zijn. Op papier hebben de studenten figuren uitgeknipt, het negatief van de uiteindelijke print. Dit papier leggen ze op de inktlaag en daarover komt dan een ander vel papier. Op dat laatste vel papier verschijnt uiteindelijk de uitgesneden vorm. Hansje heeft allerlei materialen meegenomen met een mooi patroon en reliëf zoals kant en veren. Deze materialen zorgen voor mooie resultaten. Een andere student maakt een druk met een plastic handschoen. De gelatine heeft een geheugen en onthoudt de vorm van de vorige drukken. Dit zorgt ervoor dat er soms onverwachte patronen verschijnen op het papier of dat er meerdere drukken kunnen worden gemaakt zonder de figuur. De groep van Elke Uitentuis is vandaag met auto naar Amsterdam gereden om daar een aantal mensen van We Are Here, een vluchtelingencollectief, te bezoeken. In de woning werken de studenten aan een banner en allerlei materialen zoals tafelkleden en kussens voor de mensen die daar wonen.
Di 13 augustus
Liesbeth Labeur is de koningin van de experimentele druktechnieken. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze kan het als materiaal gebruiken om een druk mee te maken. Vandaag gebruikt ze Bar-Le-Duc verpakkingen. De studenten kerven met een etspennetje een figuur in de zilveren binnenkant van het karton en schenken verf in de vorm. Als je deze verf wegschuurt op het platte oppervlak en alleen in de uitgekerfde figuur laat zitten, maak je een stempel. Na enkele uren zijn de studenten, talloze etsen verder, uitgewerkt en is het tijd voor weer een heerlijke lunch van de Wijk keuken. Na de lunch tovert summerschoolstudent en circusartiest/directeur Jan Sikon een heel arsenaal aan circusspullen uit zijn tas. In no-time leert hij de studenten de beginselen van jongleren, fietsen op een vreemde driewiel, en een bord balanceren op een stokje. Het ziet er bijna uit als een echt circus, behalve dan dat er zo nu en dan een balletje of mens op de vloer valt. De rest van de middag werken de studenten verder aan het etsen of hun eigen projecten.
Vrijdag 9 augustus
Op de laatste dag van de week helpt David zijn studenten bij Pluspunt om een aantal frames aan elkaar te lassen om een basis te maken voor het sculptuur. Bij Vesuhely wordt een verhaal bedacht achter het sculptuur en ontwerpen de studenten een huis voor dit fictieve mens. Bij Laurens begint alles een kleur te krijgen en in de Kunsthal groeit Duvon’s bubblegum machine in rap tempo. Op de Groene Hilledijk hebben de studenten deze week met Rieneke de Vries gewerkt. De studenten gingen aan de slag met de centrale vraag in Rieneke’s werk: hoe komt het dat servies wel over grenzen kan, maar mensen niet? Ze hebben net als Rieneke gesprekken over dit thema met winkeliers op de Groene Hilledijk en daaruit komen allerlei beelden voort. Zo werkt Jan aan een beeld over tijd met als uitgangspunt: het gaat zoals het gaat. Dit project is deze week niet afgekomen, dus zal hij volgende week verder werken. De week wordt zoals gebruikelijk weer afgesloten door een sit-down begeleid door Tittel.
Woensdag 7 augustus & Donderdag 8 augustus
Sommige studenten werken individueel aan eigen projecten. Zo werkt student Hansje aan een opdracht die ze gekregen heeft van Tittel Boomgaart. Tittel is creative storyteller en haar opdrachten zijn vaak gericht op introspectie. Hansje maakt een mindmap met de vragen: waar kom je vandaag, waar sta je nu en waar ga je heen? Deze mindmap verandert gestaag in een groot 3d werk met allerlei materialen: foto’s, bedrading, papier, en draad. Langzaam maar zeker maakt Hansje een landkaart van haar leven. Frank is vooral aan het werk in de Kunsthal, waar hij portretten maakt van de bezoekers van de Kunsthal. Deze week werkt hij op een enorm doek dat hij vond in een afvalcontainer van het Boijmans. Dit doek kan alsmaar uitrollen en als hij dus portretten blijft maken, zal er straks een strip zijn van mensen die de Kunsthal bezochten en zich lieten natekenen. In het Gemaal werken de studenten van Vesuhely verder omtrent het thema menselijkheid. Aan de hand daarvan maken de studenten een korte film over onsterfelijkheid. Ze maken een storyboard en vertrekken naar buiten om te filmen. Vooral het editen achteraf kost best wat tijd. Op donderdag werken de studenten van Vesuhely verder aan hun project. Ze maken een portret van de anatomie van een mens. Vervolgens daagt Vesuhely hen uit een andere vorm te vinden voor dit portret. Wat kun je doen met een ‘af product’? Anna Sivera en Leanna knippen de mens in stukken en bouwen vervolgens een sculptuur. Bij Laurens is de boot inmiddels af en worden allerlei sculpturen gemaakt in samenwerking met de bewoners om hun woonomgeving mee te bekleden. Alles krijgt een kleurtje, zo schilderde Izzy alle tafels in prachtige blauwtinten en beschildert Ivanka de tafels gebaseerd op de verhalen van de ouderen.
Dinsdag 6 augustus
Vandaag starten de Summerschool studenten bij Pluspunt om daar met Omar T-shirts te zeefdrukken. Nadat Omar de studenten de basistechnieken van de zeefdruk heeft uitgelegd, gaan de studenten zelf aan de slag. Ze drukken het All you can Art logo op shirts en zelfs hier en daar een sok. Na de lunch gaat iedereen weer met een groepje naar andere locatie. Op de Groene Hilledijk werken de studenten aan individuele projecten naar een tentoonstelling/performance dag toe op vrijdag 16 augustus genaamd Face 2 Face Fridays. Meire voert op de stoep voor de Groene Hilledijk 274 gesprekken met buurtbewoners en vertaalt deze verhalen naar kleine werkjes. Flor werkt aan een soundscape bestaande uit de geluiden van voorwerpen die voorkomen in de verhalen van de mensen. Bij Pluspunt werken studenten Saskja, Raïa en Sarah verder aan het fietsensculptuur. Dat is lang niet altijd makkelijk. Het proces verloopt langzaam omdat eerst alle fietsen uit elkaar moeten worden gelast. In de Kunsthal werken Frank, Fede en Betty aan 3D sculpturen die een bepaalde functionaliteit dragen. Duvan Duran werkt op de wand van de Kunsthal aan een enorme bubblegum machine (de bezoekers trekken aan een hendel en een mechanisme wordt in gang gezet om een bubblegum te produceren.) De studenten heeft hij opgedragen hun bijdrage aan dit systeem te leveren. Zo maakt Betty een haaien prullenbak die open dicht kan gaan om alle bubblegum papiertjes in op te vangen.
Vrijdag 2 augustus
De Summerschool begint vandaag in het Gemaal op Zuid waar Roxette Capriles cultuurscout Erik Dullaert uitnodigt om meer te vertellen over zijn eigen ervaringen als cultureel ondernemer in Rotterdam Zuid. Eerst vertelt Erik wat over de geschiedenis van Rotterdam. In eerste instantie hoorde Rotterdam Zuid helemaal niet bij de stad, maar was het een eiland genaamd IJsselmonde. Rotterdam kent momenteel 174 nationaliteiten. Erik benadrukt het belang van immigranten om in Rotterdam te aarden door juist aan hun eigen cultuur te behouden. Na Erik’s verhaal barst er een vriendelijke discussie los over taal, opvoeding en hoe Rotterdam ervoor kan zorgen dat iedereen volgens zijn eigen visie in deze stad kan leven. Erik deelt nog een mooie quote uit een gedicht van Rien Vroegindeweij die op het Tiendplein in Rotterdam West hangt: als iedereen ergens anders vandaan komt, is niemand een vreemde. Na de lunch, werken de studenten tot 16 uur verder aan enkele opdrachten. Sommige spelen een balspel, terwijl anderen nog even vertrekken naar het atelier op de Groene Hilledijk. Tittel sluit de week af met een sit-down waarin alle ervaringen inclusief frustraties of onzekerheden de revue passeren. Zo leert iedereen elkaar, naast artistiek ook persoonlijk beter kennen.
Woensdag 31 juli & Donderdag 1 augustus
De Summerschool studenten werken verder in hun groepjes. David’s studenten ontmoeten elkaar bij Anita, een sculptuur door David Bade dat sinds 2001 op het Eendrachtsplein staat. Daarna lopen ze langs TENT en kunstcentrum Witte de With om de contrapunten van kunst en presentatievormen te ervaren. Na deze excursie gaan ze terug naar Pluspunt om daar verder te bouwen en brainstormen over het fietsensculptuur. Sommige studenten werken hier voor het eerst met een slijptol, om de frames van de fietsen uiteen te slijpen. De studenten van Roxette richten het atelier aan de Groene Hilledijk opnieuw in en focussen zich op ontmoetingen met voorbijgangers. Student Meire plaatst een tafel op de stoep om zo gesprekken te voeren met mensen, student Jan maakt met bleek witte voetstappen om de mensen naar het atelier te leiden. Bij Laurens begint de tuin goed vorm te krijgen. De studenten, onder begeleiding van Founding Father Tirzo Martha (IBB), maken afkappingen boven de bankjes en werken verder aan de Zeebenen boot. Liesbeth gaat met de studenten langs het Boijmans waar ze allerlei oude materialen die in de container worden gegooid, recyclen. Daarna gaan ze verder met hun eigen projecten. Student Fede Claes werkt bijvoorbeeld aan een enorme ‘mobiel’ van verschillende werelden en student Frank Stoks maakt portretten van de Kunsthal bezoekers.
Dinsdag 30 juli
Deze week beginnen de studenten samen op het Gemaal op Zuid, waarna zij verschillende locaties bezoeken om daar in de kunstpraktijken van verschillende kunstenaars te werken. In de ochtend begeleidt Liesbeth Labeur een tekensessie op muziek van o.a. Chopin. Deze componist is enorm populair op het eiland Curaçao, en sluit daarom mooi aan bij All you can Art. De studenten tekenen met houtskool op grote vellen papier, waarbij zij zich laten leiden door de muziek. Summerschool student Frank Stoks heeft een bijzondere aanpak: door het houtskool tussen zijn tenen te klemmen, tekent hij met zijn voet. ’s Middags beginnen de studenten met David Bade aan een fietsensculptuur bij Pluspunt, met Roxette werken ze in een atelier op de Groene Hilledijk. Ook wordt er met Tirzo en Elvis een bezoek gebracht aan de tuin van zorginstelling Laurens en worden er met Liesbeth sculpturen gemaakt in de Kunsthal.
Vrijdag 26 juli
De groep verplaatst zich naar de Kunsthal waar Rieneke de Vries en Johanna Franco Zapato hen opwachten. In de koelte van Hal 3 vertelt Rieneke de studenten wat meer over haar projecten op de Groene Hilledijk: het project ‘We Sell Reality’ dat ze met Elke heeft opgezet en de vraag die ze zichzelf stelt: hoe komt het dat een bord makkelijker de wereld over kan reizen dan een mens? Daarna pakt Johanna de les op en zet de Summerschool studenten aan de slag in de tentoonstelling ‘I’m your mirror’ van Joana Vasconcelos om verder te bouwen op het zelfportret waar ze maandag aan zijn begonnen. De studenten werken 40 minuten met karton, tape, verf, of andere materialen en presenteren hun portret om 3 uur aan elkaar. Zo maakt studente Aurora Menendez een niet-passende bruidssluier en Jan Sikon een masker, omdat hij naar eigen zeggen ‘soms een masker nodig heeft om naar de wereld op te zetten’. Om vier uur sluit Tittel Boomgaart de week af met een Sit-Down waarin geëvalueerd kan worden op de eerste week.
Donderdag 25 juli
Roxette Capriles neemt vandaag de Summerschoolstudenten op zich. Met spellen en oefeningen breken de studenten tussen elkaar het ijs. Zo moeten ze samen een tekening maken met een goede compositie en spelen ze een rollenspel. Na deze warming-up lunchen de studenten samen en bereiden ze zich voor op de Denktank ‘Site en Situatie’ die in de middag zal plaatsvinden. Ze delen met elkaar hun positieve en negatieve associaties met de stad Rotterdam en gaan aan de hand daarvan in gesprek over thema’s als gentrificatie en inclusie.
Woensdag 24 juli
Op deze bloedhete dag (38 graden) verzamelen de studenten bij zorginstelling Laurens Delfshaven. Daar in de tuin bevindt zich De Boot, een kunstwerk waar Tirzo Martha en Elvis Chen al eerdere jaren aan werkten. Ze vertellen wat meer over hun project bij Laurens en zeggen dat dit project de routine van de inwoners soms een beetje verstoort. Deze opschudding van hun dagelijks leven kan moeilijk maar soms ook gewenst zijn. Elvis Chen vertelt daarnaast dat hij portretten zal maken van de inwoners op kussenhoezen, waarvoor hij enkele nachten in de zorginstelling zal logeren om de bewoners beter te leren kennen. Alle locaties moeten deze dag worden bezocht, zodat de studenten een idee krijgen waar ze willen werken. Op de Groene Hilledijk vertellen Dik Kreuk, summerschool alumnus, en Roxette Capriles meer over het atelier op nummer 274. Het is een speel- en experimenteerruimte. Ze proberen ontmoetingen te laten plaatsvinden en mensen verleiden om naar binnen te komen om iets te tekenen, schilderen of bouwen. Op nummer 272 treffen we Elke Uitentuis die meer vertelt over het project ‘We Sell Reality’ dat ze voor het tweede jaar op rij voortzet samen met kunstenares Rieneke de Vries. Johanna Franco Zapato werkt op dezelfde locatie aan een muurschildering en zet ‘unbranded’ tattoos om jezelf te bevrijden van datgene wat je tot slaaf maakt. Na een lunch in het Gemaal, bereidt door de wijkkeuken, vertelt David wat meer over zijn eigen project. Hij maakt portretten maakt van de markt- eigenaren en bezoekers. Deze mensen mogen hun portret komen ophalen tijdens de finissage in de Kunsthal. Als laatste gaan de studenten langs de Kunsthal Hal 3 waar ze te horen krijgen wat de mogelijkheden daar zijn.
Dinsdag 23 juli
Op de eerste dag van de Summerschool druppelen de studenten rond 10 uur het Gemaal op Zuid binnen, de centrale ontmoetingsplek voor de Summerschool. David Bade neemt het woord en heet iedereen namens het All you can Art team welkom. Hij en Tirzo Martha leggen uit waar All you can Art ontstaan is en wat zij als kunstenaars belangrijk vinden. Tirzo benadrukt het belang van kunst om zich in te zetten voor mensen, zich te verhouden tot de wereld om zich heen. David zegt dat iedereen haar unieke kijk op de wereld moet inzetten. Vervolgens geven alle kunstenaars heel kort de visie die ze van kunst hebben vandaag de dag. Liestbeth Labeur, een van de All you can Art kunstenaars, zegt bijvoorbeeld dat haar kunstenaarspraktijk gaat over het werken met lokale en seizoensgebonden materialen. Na een introductie rondje van alle Summerschool studenten worden ze aan de slag gezet met hun eerste opdracht: ‘ga naar buiten, de straat op, en zoek iets wat je opvalt. Maak een zelfportret zonder jezelf te tekenen.’ Summerschool student Meire Vieira dos Santos maakt een zelfportret door mannen in het café Het Tappertje te tekenen. Als ze hen vraagt of ze de tekening willen zien, zeggen ze dat ze zichzelf daarvoor te lelijk vinden. Student Hansje Kersten maakt een landkaart van zichzelf en Marianne Bierbooms tekent een spoorlijn omdat ze naar eigen zeggen eenderde van haar leven on the road is.