Meesterfotograaf Richard Avedon deze zomer in de Kunsthal
29 februari 2024
Deze zomer presenteert Kunsthal Rotterdam een grootschalig overzicht van de Amerikaanse fotograaf Richard Avedon (1923-2004). De tentoonstelling Relationships belicht in ruim honderddertig foto’s zowel Avedons baanbrekende bijdrage aan de modefotografie als zijn karakteristieke portretfotografie. Zijn krachtige, expressieve portretten omvatten onder anderen schrijver Truman Capote, actrice Marlene Dietrich, muzikant Bob Dylan, kunstenaar Andy Warhol en actrice en model Nastassja Kinski. Relationships is een viering van Avedons innovatieve kracht en creativiteit en laat zien hoe de fotograaf als geen ander de complexiteit en kwetsbaarheid van menselijke relaties kan weergeven.
Richard Avedon is een pionier op het gebied van mode- en portretfotografie. Tijdens zijn carrière fotografeert hij zijn modellen vaak meermaals op verschillende momenten in hun leven, wat de ontwikkelingen in het karakter van de geportretteerden en de relatie tussen fotograaf en onderwerp onthult. De Kunsthal presenteert het brede oeuvre van de meesterfotograaf, biedt inzicht in zijn werkwijze en laat zien hoe Avedons kenmerkende portretten van wereldberoemde acteurs, dansers, kunstenaars en literaire grootheden vandaag de dag nog altijd beeldbepalend zijn binnen de fotografie.
Mode- en portretfotografie
Richard Avedon begint zijn carrière in 1944 bij de toonaangevende tijdschriften Harper’s Bazaar en Vogue, waar hij een revolutie teweeg brengt door modellen te fotograferen in realistische en dynamische settings, in tegenstelling tot de toen gangbare statische poses binnen de modefotografie. Met zijn filmische beelden creëert Avedon een verhaallijn waarbij hij de kijker meevoert naar een wereld vol glamour en entertainment. Kenmerkend aan de portretfotografie van Avedon is dat hij zijn modellen voor een karakteristieke witte achtergrond positioneert, waardoor de nadruk ligt op het individu. Elk werk biedt een unieke kans om de geportretteerden te benaderen zoals alleen een partner of familielid dat zou kunnen doen. Avedon plaatst de kijker zo dicht op de geportretteerden, dat zelfs de kleinste rimpels, lijntjes en wenkbrauwharen kunt zien. Zijn portretten laten zien hoe de fotograaf erin slaagt de emotie van zijn onderwerpen bloot te leggen en tonen het niet aflatende verlangen van de fotograaf om elk detail te laten zien.