Rana Hamadeh wint Prix de Rome 2017
15 december 2017
Beeldend kunstenaar Rana Hamadeh (Beirut/Libanon, 1983) ontving 15 december de Prix de Rome Beeldende Kunsthal 2017 uit handen van minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hamadeh won de onderscheiding voor een nieuwe akte van haar operaproject The Ten Murders of Josephine. Bij de prijs hoort een geldbedrag van 40.000 euro en een werkperiode in de American Academy in Rome.
De internationale jury heeft unaniem gekozen voor Rana Hamadeh, een kunstenaar die een eigen taal creëert, de geschiedenis ontleedt, herordent en een stem geeft. Het thema dat aan de basis ligt van haar operaproject is urgent: de noodzaak om ons bewust te worden van de ontbrekende stem in getuigenissen en van de manier waarop het uitwissen van stemmen de blik op ons verleden bepaalt. In een overrompelende, kakofonische installatie sleept zij het publiek mee in een indringend epos vol intense ervaringen. Bij haar keuze let de jury op onder meer ontwikkeling en zeggingskracht van het werk en hoe het zich op internationaal niveau verhoudt.
Rana Hamadeh woont en werkt sinds 2006 in Rotterdam. Ze studeerde onder andere aan de Dutch Art Institute/ArtEZ in Enschede en had onder meer solotentoonstellingen bij The Institute of Modern Art in Brisbane, The Showroom in Londen en Western Front in Vancouver. Waar zij in eerder werk opereerde als een wetenschapper, historicus of activist die in lezingen en performances verslag deed van haar onderzoek, kiest ze in haar nieuwe operaproject overtuigend voor de positie van beeldend kunstenaar. En door zich op deze – zelfs poëtische – wijze tot haar publiek te richten, heeft zij een indringende presentatie neergezet waarin de bezoeker overweldigd wordt door geluid, techniek en tekst in een theatrale setting die aansluit bij de onderwerpen die zij aansnijdt. Een eerste aanzet van het operaproject in de vorm van een interactief ‘geluidskampement’ is tot eind dit jaar te zien bij Witte de With Center for Contempory Art in Rotterdam. Voor de Prix de Rome 2017 ontwikkelde Hamadeh een akte uit deze opera die in zijn geheel het weekend van 16 en 17 december werd opgevoerd in de Schouwburg Rotterdam.
Behalve Hamadeh waren voor de Prix de Rome genomineerd Melanie Bonajo, Saskia Noor van Imhoff en Katarina Zdjelar. De vier finalisten zijn beoordeeld op basis van nieuw werk dat tot stand kwam tijdens een werkperiode van vijf maanden en dat wordt tentoongesteld in de Kunsthal Rotterdam. De jury is onder de indruk van hetgeen zij tijdens de werkperiode hebben gerealiseerd en hoe zij hun werk uit de omgeving van de studio hebben gehaald en in verschillende werkvormen en samenwerkingen tot stand brachten. De ambities en de kwaliteit van de werken die zij voor de Prix de Rome maakten zijn zeer hoog. Gezamenlijk openen de finalisten vier verschillende deuren naar vier verschillende artistieke praktijken en vier verschillende werelden. Allen creëren ze hun eigen condities om hun werk te maken.
De minister richtte zich in haar toespraak tot de vier finalisten: “(…) jullie vragen ons alle vier om flexibel te zijn, om onze geest te verplaatsen en onze waarheid die zo vast lijkt, even links te laten liggen. En dan wordt er ineens een nieuwe werkelijkheid ‘echt’, voor even. Dat is volgens mij waar je als kunstenaar voor leeft. Je creëert nieuwe werelden waar wij – de anderen – met ons hoofd, hart of soms zelfs hele lijf even in kunnen stappen.”
Juryrapport
“Alle finalisten onderscheiden zich door gebruik van eigen beeldtaal en middelen, allen zijn in staat geweest deze verder te ontwikkelen,” vond de jury die constateerde dat de vier finalisten zeer aan elkaar gewaagd zijn. Gezamenlijk openen de finalisten vier verschillende deuren naar vier verschillende artistieke praktijken en vier verschillende werelden. Allen creëren ze hun eigen condities om hun werk te maken. Alle finalisten houden zich bezig met dezelfde vraag: hoe betekenisvol en geëngageerd te handelen? Zij doen dat ieder op geheel eigen wijze: poëtisch, confronterend, intuïtief en autonoom. Lees hier het hele juryrapport.
De kinderjury van de ICM Weekendschool
"Het eerste woord dat ze gebruikten was 'liberaal'. Een kwalificatie die in de zaal voor verwondering en bewondering zorgde." Birgit Donker blogt over de kinderen van de IMC Weekendschool, die Katarina Zdjelar uitriepen tot de winnaar van de Prix de Rome. "Hier was heel duidelijk een vonk overgeslagen. En is bewezen dat kunst toegankelijk is voor wie zijn ogen open doet." Lees hier meer over de kinderjury.