Meer bezoekers, jonger publiek en aansprekende activiteiten
19 december 2017
Met een drukke kerstperiode voor de boeg verwacht de Kunsthal Rotterdam af te stevenen
op 240.000 bezoekers voor 2017. Een stijging van minstens 25.000 bezoekers ten opzichte
van de twee voorgaande jaren. Met een zeer gevarieerd tentoonstellingsprogramma, een
succesvolle jubileumviering van 25 jaar en talrijke activiteiten heeft de Kunsthal dit jaar veel
verschillende doelgroepen bereikt, van dans-, katten- tot kunstliefhebbers. Daarnaast
werkte de Kunsthal samen met partners zoals het IFFR, AfroVibes en Operator Radio aan
sprankelende publieksevenementen als ‘Let’s go Sunday’, ‘The Perfect Night’ en MASH-UP!
Circa 35% van de bezoekers was nieuw publiek dat niet eerder de Kunsthal heeft bezocht.
Tipje van de sluier voor 2018:
Na het succes van de tentoonstelling ‘Hyperrealisme.50 jaar Schilderkunst’, die in 2017 80.000 bezoekers trok, zet de Kunsthal in 2018 met ‘Hyperrealisme: Sculptuur’ de stap naar de derde dimensie met een unieke selectie ruimtelijke werken van belangrijke beeldhouwers. Een van de topstukken is het iconische kunstwerk ‘A girl, 2006’ (van vijf meter lang) van de Australische kunstenaar Ron Mueck.
De kracht van de Kunsthal
Met ‘Human/Digital: A symbiotic love affair’ bracht de Kunsthal voor het eerst in Nederland een overzicht van hedendaagse kunstenaars die internet en digitale technieken als inspiratiebron gebruiken. In de zomer zorgde het grote retrospectief van Robert Mapplethorpe en ‘Let’s go Sunday’, een gratis festival met elke zondag dans en muziek in het Museumpark, voor een continue bezoekersstroom. Gelijktijdig was in München de internationaal reizende Kunsthaltentoonstelling ‘Peter Lindbergh. A Different Vision on Fashion Photography’ te zien die 208.000 bezoekers trok, en momenteel in Turijn te zien is. Ook was er in de zomer veel aandacht voor talentontwikkeling met een tweede editie van de Summerschool gedurende zes weken in de zomervakantie en publiek dat kon meewerken met kunstenaars in de tentoonstelling ‘All you can Art’. In het najaar brachten de bijzondere presentatie van Conny Janssen Danst, de interactieve familietentoonstelling ‘Kattenliefde’ (nog t/m 14 januari) en de jubileumtentoonstelling Paul Delvaux (t/m 25 februari) jong en oud op de been.
Directeur Emily Ansenk: “Met digitale kunst, hyperrealisme, fotografie, hedendaagse kunst, een Summerschool, All you can Art 2, dans, katten en een Belgische meester toont de Kunsthal haar kracht na 25 jaar, bruisender en verrassender dan ooit. Dit jaar was een mooie start van de nieuwe cultuurplanperiode waarin we onze doelstellingen hebben aangescherpt in strategisch beleid dat zijn vruchten begint af te werpen. Met activiteiten zoals de serie masterclasses, Artists Talks, speciale familieweekenden en zelfs een Naked Tour, hebben we bezoekers verrijkt met kennis én met bijzondere ervaringen en ontmoetingen.”
Ook in 2018: verlenging ING hoofdsponsorschap en lancering nieuw publieksprogramma
In 2018 start de Kunsthal met een nieuw tentoonstellingsoverschrijdend publieksprogramma, met dank aan een genereuze bijdrage van het VSBfonds. Ook verheugend nieuws is dat ING het hoofdsponsorschap met de Kunsthal weer voor drie jaar verlengt. ING vindt het belangrijk om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek en ‘eerste museumbezoek’ te stimuleren. Succesvolle onderdelen van de samenwerking zijn dan ook de Kunstbuzz, die op jaarbasis meer dan duizend leerlingen naar de Kunsthal brengt, en verschillende publieksactivaties bij onze hoofdtentoonstellingen.