Manga beslaan bijna 40 % van de verkoop van tijdschriften en boeken in Japan. De populaire wekelijkse strip 'Shònen Jump' haalt verkoopcijfers van tegen de 4 miljoen. De stationskiosken verkopen volop manga en er zijn zelfs manga-automaten voor de echte verslaafden. Manga is 'big business'. Er zijn in Japan dan ook duizenden striptekenaars om in de enorme behoefte te voorzien en velen zijn even beroemd en rijk als popsterren. Jaarlijks worden prijzen uitgereikt, en de kranten publiceren beschouwingen en serieuze kritieken over de strips.
Japanse manga van 1945 tot nu
De tentoonstelling in de Kunsthal toont een selectie uit de zeer rijke manga-productie vanaf 1945 tot nu. De circa 145 opengeslagen boeken, voorzien van Nederlandse vertalingen, bevatten voornamelijk korte manga-verhalen en bieden een inleiding in de ontwikkeling, verspreiding en de culturele achtergrond van dit verschijnsel. Een Japanse manga is zelden een dun boekje; een wekelijkse strip is vaak al zo dik als een telefoonboek en bestaat uit zowel korte verhalen als langlopende feuilletons. Manga voorziet in de noden van elke generatie; een Engelse ondertitel op de cover geeft vaak de doelgroep aan, bijvoorbeeld een 'Lady's Comic', een 'Comic for Business boys' of een 'Exciting Comic for Men'. De feuilletons worden later vaak als boek uitgegeven, dat duizenden pagina's kan bevatten in meerdere delen.
Publicatie
Manga, une plongée dans un choix d'histoires, courtes