Vakmanschap en inzicht
Bezoekers van de Kunsthal kunnen nu zelf de topstukken beoordelen waarmee de geniale meestervervalser de kunstkritiek in de jaren dertig en veertig voor het lapje hield. De Emmaüsgangers, Het Laatste Avondmaal en Christus en de overspelige vrouw.
Bovendien is het schilderij Christus in de tempel aanwezig, dat Van Meegeren onder toezicht schilderde om te bewijzen dat alle "nieuwe" Vermeers die "toevallig" opgedoken waren, vervalsingen van zijn hand waren.
Topstukken van de geniale meestervervalser
In totaal zijn er elf vervalsingen van oude meesters, al dan niet gesigneerd, op de expositie aanwezig. Deze verzameling geeft een goed beeld van het schildertechnisch vakmanschap en het kunsthistorisch inzicht dat van Meegeren heeft gehad, om op zo'n volstrekt geloofwaardige manier schilderijen te maken in de trant van de bekendste meesters uit de Gouden Eeuw.
Daarnaast wist Van Meegeren, die goed was ingevoerd in de kunstwereld en de daarbij behorende verkooppraktijken, zijn vervalsingen zó handig aan de man te brengen dat hij zelf jarenlang buiten schot bleef en miljoenen verdiende.
Publicatie
Han van Meegeren en zijn meesterwerk van Vermeer, 1889-1947