In my room
Luister nu!
Welkom In my room: een podcast van Kunsthal Rotterdam in samenwerking met The Titty Mag. In drie afleveringen bespreekt Cathelijne Blok samen met onze gasten het thema huis en thuis. Hoe belangrijk is een huis en wat maakt het voor hen een thuis? Elke aflevering gaan we door verschillende ruimtes van het huis met twee speciale gasten die zich op hun eigen manier verhouden tot de keuken, woonkamer en slaapkamer. De tentoonstelling Here We Are! Women in Design 1900 – Today - waarin we het werk van ruim honderd vrouwen vieren die bepalend zijn voor de ontwikkeling van design - dient als inspiratie.
Daarnaast lichten we als extraatje iedere aflevering een object uit de tentoonstelling uit. En je hoort Monika Stadler: de dochter van de eerste vrouwelijke Bauhausmeester Gunta Stölzl. Zij was het hoofd van de textielafdeling van het Bauhaus en pionier van de textiel- en weefkunst. Haar dochter Monika geeft ons een uniek kijkje in die tijd.
Abonneer je op het podcastkanaal van Kunsthal Rotterdam via je favoriete podcastapp en mis geen enkele aflevering! Vind het kanaal hier via Apple podcasts en hier via Spotify.
Aflevering 1: de keuken
In de allereerste aflevering van In my room trappen we af met de ruimte in huis die lange tijd als ‘het domein van de vrouw’ werd gezien. Hoe gaan deze twee koks en kookboekenschrijvers daarmee om? Vanja van der Leeden en Sara Shawkat praten met Cathelijne Blok over het terugclaimen van de keuken en hoe hun eigen achtergrond hun eten beïnvloedt. En hoe staan zijn eigenlijk tegenover Tupperware? Luister de aflevering via je favoriete podcastapp! Klik hier voor de aflevering op Spotify en hier via Apple podcasts.
Sara Shawkat is Master of Science in Sociale Psychologie, host culinaire evenementen onder de naam 'Noomi Basra' en werkt als culinair redacteur. Met NOOMI maakt ze haar debuut als kookboekauteur.
Vanja van der Leeden is culinair journalist, kookboekenauteur en chef. Ze kookte jaren in restaurants en nu vooral voor haar kookboeken en als pop up chef. Haar boek Indorock won in 2019 het Gouden Kookboek.
Tupperware
In de eerste aflevering wordt de Tupperware, te zien in de tentoonstelling Here We Are!, uitgelicht. In de jaren vijftig van de vorige eeuw blijft het ideaal van de huisvrouw, die voor haar gezin zorgt en het huis netjes en schoon houdt, in veel westerse landen dominant. Sommige vrouwelijke ontwerpers slagen erin om dit stereotype in te zetten voor een succesvolle carrière. Het zorgt er wel voor dat hun werk ‘te vrouwelijk’ wordt bevonden om opgenomen te worden in het designcanon. Het mythische beeld van de in afzondering werkende kunstenaar bestaat ook in de designwereld. Vrouwelijke ontwerpers werken juist vaak in een team. Brownie Wise (1913-92) ontwerpt niet de iconische Tupperware-bakjes, maar bedenkt wel de innovatieve marketingstrategie van de ‘parties’ bij mensen thuis waar het product beroemd om is geworden. Enid Seeney (1931-2011) draagt met haar decoraties voor het Homemaker-servies, een bestseller in de jaren vijftig, bij aan het populariseren van het naoorlogse modernisme. Pas sinds kort krijgen deze ontwerpers enige vorm van erkenning.
Gunta Stölzl
Gunta Stölzl (1897-1983) is een van de vrouwelijke pioniers in de tentoonstelling Here We Are!. Enkele van haar innovatieve tapijten zijn in de Kunsthal te zien. Gunta neemt een speciaal plekje in de podcast in vanwege haar bijzondere bijdrage aan de textiel-en weefkunst en haar veelbewogen leven. Haar onconventionele benadering van weven dwingt haar al vanaf het begin tot het uitvinden van nieuwe technieken en experimenten met kleur en verhoudingen. Ze is de eerste vrouwelijke Bauhausmeester en brengt de textielafdeling van deze opleiding tot bloei.
De weefwerkplaats is een van de meest productieve afdelingen van de school en genereert veel inkomsten. Toch wordt zij in 1931 onder politieke druk van de nazi’s ontslagen. Stölzl vertrekt daarop met haar eenjarige dochtertje naar Zwitserland, waar zij nog vele jaren leeft van haar handgeweven stoffen. Niet veel later zal ook het Bauhaus door de nazi’s worden gesloten. Vanaf 1937 staat Stölzl aan het hoofd van haar eigen Handweverij Flora in Zürich. Ze blijft teruggrijpen op haar Bauhausverleden, in haar aandacht voor de materialen en de spiegelsymmetrie.
Meer over
Zie ook
Aflevering 2: de woonkamer
Het hart van het huis, een veilige plek van geborgenheid, de plek die jouw huis een thuis maakt. Cathelijne Blok gaat in deze aflevering in gesprek met kunstenaar Kalkidan Hoex en rolstoelschermer en model Elke Lale van Achterberg. Hoe zorgen zij ervoor dat ze zich thuis voelen? Luister hier via Spotify en hier via Apple podcasts.
Kalkidan Hoex is kunstenaar en focust zich in haar werk op het samenbrengen van de westerse en Afrikaanse wereld, zowel in techniek als inspiratiebron. De gezichten van voorouders op schilden van Oost-Afrikaanse volken gecombineerd met hedendaagse emoticons verwerkt ze in haar sieraden en andere kunstvormen.
Elke Lale van Achterberg is zowel rolstoelschermer als model. Ze vecht in de sport en mode voor meer zichtbaarheid voor mensen met een fysieke uitdaging. Bovendien runt ze een modellen bureau genaamd Visible Models met focus op intersectionele inclusiviteit.
Charlotte Perriand
Tegenwoordig wordt Charlotte Perriand (1903-1999) beschouwd als een van de belangrijkste interieurontwerpers van de twintigste eeuw, en dat komt mede omdat onderzoek in de afgelopen decennia de werkelijke omvang van haar oeuvre heeft onthuld. Tussen 1927 en 1937 werkt ze als jonge ontwerper in de studio van de modernistische iconen Le Corbusier en Pierre Jeanneret en is daar verantwoordelijk voor het ontwerpen van meubilair en interieurs.
In de tweede aflevering van de podcast wordt deze groene stoel uitgelicht. Het aanbieden van betaalbaar en flexibel meubilair voor kleine appartementen is een belangrijke doelstelling voor Charlotte Perriand, Le Corbusier en Pierre Jeanneret. Deze stoel met buisstalen frame is stapelbaar, inklapbaar en de kussens kunnen ook los gebruikt worden om op te zitten. Perriand ontwerpt de stoel al in 1928, maar kan pas een prototype laten maken als ze in 1936 met de Union des Artistes Modernes (UAM) deelneemt aan de Salon des Arts Ménagers. De opdracht is om betaalbaar woonkamermeubilair te maken voor bestaande architectuur, en dus geeft Perriand Thonet de opdracht een klein aantal van deze klapstoelen te maken. Het ontwerp is nooit op grote schaal geproduceerd; Perriand valt vooral op om haar kleurgebruik waarmee ze, in haar eigen woorden, ‘de standaard monotonie’ wil doorbreken.
Aflevering 3: de slaapkamer
De meest intieme plek van het huis: je komt er tot rust, je ligt er te malen, je bedrijft er de liefde of je hebt er nachtmerries. In de derde aflevering van In my room gaat Cathelijne Blok in gesprek met schrijver en journalist Daan Borrel en kunstenaar Koos Buster. Luister hier via Spotify en hier via Apple podcasts.
Daan Borrel studeerde literatuurwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en is freelance journaliste. Ze schrijft onder meer voor NRC Handelsblad, De Correspondent en Het Parool over cultuur en seksualiteit. Daan is vooral geïnteresseerd intimiteit, het lichaam en hoe mensen daar verhalen bij maken.
Koos Buster stormde de Nederlandse Kunstwereld binnen in 2018 met de presentatie van het Grote Koos Buster Museum, zijn afstudeerpresentatie aan de Gerrit Rietveld Academie. Het zorgde voor een keramiekrenaissance in Nederland en Buster werd beëdigd als Minister van Keramische Zaken.
Roly Poly
Moederschap is een thema dat zelden aan de orde komt in design. De in Londen gevestigde ontwerper Faye Toogood (1977) is echter zwanger als ze haar Roly Poly-leunstoel ontwikkelt, en dat is dan ook precies de inspiratie achter het ontwerp. Deze stoel wordt uitgelicht in de derde aflevering van de podcast. De kuip is zo ontworpen dat het maximaal comfort kan bieden aan ieder lichaamstype, waaronder dat van zwangere vrouwen, en de rondingen van de vorm doen denken aan de baarmoeder. Toogood ontwerpt naast meubels en interieuren ook kleding en objecten. Ze brengt haar werken uit in sets, of collecties die ze aanduidt als ‘Assemblages’. Roly Poly maakt deel uit van Assemblage 4 en is al sinds 2018 in seriële productie.